මේ වැස්ස අස්සෙ හීතලට ගුලි ගැහෙන්න..... නෙවේ, ඇඟේ හිරිමැලි
හිරිඔතප් කඩාගෙන පොඩ්ඩක් hot වෙන්නත් එක්කලා සිංදුවක් අහමු. සිංහල එකක් නෙවේ ඉංගිරීසි සිංදුවක්J. රැජිනගෙ රටේ... රැජින group එක කියපු.
We Will Rock You... මේ සිංදුව අහපු නැති කෙනෙක් නැති තරම්. අමතක අයට
සිංදුවේ හඬ ඇහුණ ගමන්ම මතක් වෙන තරමේ ලොව පුරා එකසේ ජනප්රිය ගීයක්. මේ ගීයේ පද
මාලාව ගැන (විචාර) මතත් දෙක තුනක් තියෙනව. ඒත් ඒ එක අර්ථයක්වත්, පදමාලාවේ උචිත බවවත්... වැඩි තේරීමකින්
තොරව, ගීය බොහෝ ක්රීඩා තරඟ, ප්රසංග සඳහා භාවිත කර තියෙනව... ඒ "We Will Rock
You" වැකියත්, වේගවත් ආකර්ෂණීය හා ජවසම්පන්න
සංගීත රටාවත්, ගායනයත් නිසා.
ජාතික පාපන්දු ලීගය, ජාතික හොකී ලීගය සහ මේජර් ලීග් බේස්බෝල් හි 2008-2009 වාර වලදී වැඩිපුරම වාදනය වූ ගීය... We Will Rock You ගීයයි. සහ වර්තමානයේ දී ද වෙනත් අනුවාද සහිතව හෝ රහිතිව වැඩිම වාදනය වන ගී අතුරින් එකක් වන්නේ මෙයයි.
Buddy, you're a boy, make a big noise Playing in the street, gonna be a big man
someday You got mud on your face, you big disgrace Kicking your can all over the place,
singin' We will, we will rock you We will, we will rock you
Buddy, you're a young man, hard man Shouting in the street, gonna take on the
world someday You got blood on your face, you big
disgrace Waving your banner all over the place We will, we will rock you, sing it! We will, we will rock you
Buddy, you're an old man, poor man Pleading with your eyes, gonna make you
some peace someday You got mud on your face, big disgrace Somebody better put you back into your
place We will, we will rock you, sing it We will, we will rock you, everybody We will, we will rock you, hmm We will, we will rock you Alright |
ගීයේ පද රචකයා වන්නේ 'Queen' band එකේ guitarist Brian May. ගයන්නෙ Queenහිම නායක කවුරුත් දන්න Freddie Mercury. බලලා ඇති නේ Bohemian Rhapsody (2018) ෆිල්ම් එක... Rami Malek ඉන්න.
Queenල එයාලගෙ ඇල්බම් එකක් වන News of the World සඳහා 1977දි තමයි මේ සිංදුව
පටිගත කරල තියෙන්නෙ. Brian
මේක ලියල තියෙන්නෙ සරල වචන ටිකක් යොදාගෙන. කුඩා - තරුණ - මහළු
යන පිරිමියෙක්ගෙ අවධින් තුනක් තමයි මේ පදමාලාවට ඇතුළත්. මේ පිරිමි ළමය පොඩි කාලේ
ඉඳල අමාරු ජීවිතයක් ගත කළ බවයි පේන්න තියෙන්නෙ... ඒත් ඔහු නොනවතින ජීවය ඇත්තෙක්.
කොහොම උනත් මේ පද මාලාවට... සංගීතය හා ගායනය යොදා
ගෙන තියෙනවා උචිත ද නැති ද කියා පවතින්නේ අසන්නා, විඳින්නා එය දිහා බලන විදිහ මත
තමයි.
Official music video එකට වඩා ලයිව් sing කරපු Live Aid show එකේ කියපු එකේ පොඩි ගැම්මක් තියෙනව. අනික Freddie කියන්නෙ ඉතින් ප්රසංගයකදි රසිකය වඩාත්ම ඇදබැඳ ගන්න හා තම ගායනයට රසිකය එකතුකරගන්න දක්ෂතමයනෙ. මේක බලන්න.
Commercial වලින් ගත්තොත් Pepsi ඇඩ් එක ගොඩක් ජනප්රිය එකක්. Britney Spears, Beyonce, Pink & Enrique Iglesias ඉන්න මෙන්න මේක. කොම උනත් අර චිත්රාල්ගෙ 'නදී ගංගා' එකට වෙච්ච වැඩේ තරම් නම් සවුත්තුවක් නෑ. එකේ බේබද්දවයි බොන එකයි, සිංහයවයි සිංහලෝකයටයි සමාන කරානෙ.
අද ලොව පුරා ප්රචලිත සෙන් කතා ඇතුළත් ව ඇති සෙන් දහම හට ගැනීමට අඩිතාලම වැටෙන්නේ... ඉන්දියාවෙන් අන් රටවල් වෙත බුදු දහම ප්රචාරය වීමත් සමගයි.
ඉන්දියාවෙන් එහෙම ආ බුදු දහම කාලයේ වෙනස්කම් වලින් යුතුව චීනයේ ආරම්භ වෙමින් වියට්නාමය, කොරියාව හරහා ජපානයට ද සේන්දු උනා. ජපානයේ මේ විදිහට ව්යාප්ත වූ බොහෝ සම්ප්රදායින් අයත් වූයේ මහායානයටයි. ඒ මහායාන සම්ප්රදායන් අතරින් ජපානයේ ඇති ප්රකට, එක් දහමක් වන්නේ... මේ සෙන් ය.
සෙන් වචනයේ උත්පත්තිය
චීන වචනයක් වන චෑන් (chán) හි ජපන් උච්චාරණ විලාසය ලෙස ඇවිත් ඇති
බව කියවෙයි. එය සංස්කෘත ධ්යාන වචනයෙන් පැන නැගී ඇත.
සෙන්, මහායාන ඇතුළු
ජපාන දහමවල් ගැන අවධානය යොමු කිරීමේදී අපට දැක ගත හැකි වෙනස්කම් කීපයක් තිබේ. ඒ අපි
බුදු දහම පිළිපදින ක්රමයත්, එහි ඇති ක්රමයත් අතරය. කරුණු කීපයක් -
• තමා තුළින් තමාව
දැකීම (ආත්මාවබෝධය), විමුක්තිය තමාම සාක්ෂාත් කිරීම
• ප්රඥාවට වඩා ලැදි
බව
• භාවනාව හා ධර්මය ප්රායෝගික
ව ක්රියාත්මක කිරීම
• ගැළපෙන ගුරුවරයෙක්
ඇසුරේ පුරුදු පුහුණුව
• සරල දිවි පෙවෙතක් ගත
කිරීම
මෙවැනි කරුණු මත පදනම්
වූ ජීවිතයක් ගෙවන වැඩිමහල් භික්ෂුවක් හා...
ආධුනික භික්ෂුවක්, ගෝල භික්ෂුවක් හෝ සමුරායිවරයෙක්... ආදී කිසිවෙක් සමග අතර ඇති වන
සංවාදය, කතා බහ සෙන් කතා ලෙස ගැනේ. මේවායේ අර්ථ රසය ඉතා ඉහල තැනක තිබෙන අතර
සමහරෙක්ට ආත්මාවබෝධයට මාර්ගයක් හෝ තවෙකෙක්ට හුදු වචන හරඹයක් පමණක්ම වන්නට පුළුවනි.
කොහොමින් නමුත් ගුරු හෝ වැඩිමල් භික්ෂුවක්ගේ අදහස් සහිත මේ සෙන් කතා, හුදු කතාවක්
පමණ කොට දැකිය නොහැක්කේ ඔවුන්ගේ ජීවන පරිචය ද ඒ තුළ ගැබ්ව ඇති නිසායි.
මේ කතා ඔවුන් ජපන්
බසින් 'සතෝරි' (satori) ලෙස
හඳුන්වයි. එනම් 'ක්ෂණික අවබෝධය'
(sudden awaking) ලෙස සිංහලෙන් ගත
හැකියි. බටහිර එක් සම්ප්රදායක් වන Brilliant Nonsense (විශිෂ්ට
ප්රලාප) වලට දා සෙන් කතා බැලිය හැකි බව සමහර විද්වතුන්ගේ මතය වුවත්, විශිෂ්ට ප්රලාප
ගණයේ ලා පමණක්ම මේවා දැකිය නොහැකි බව කියවීමේ දී අපට පෙනී යයි. මන්ද මේවා යථාර්ථය
මතු කරමින් දිග හැරෙනවා මිස යථෝක්ත සන්දර්භ හමුවේ පමණක් උත්කර්ෂවත් වන ඒවා නොවන නිසායි.
කලින් නස්රුදීන්ගෙ
පෝස්ට් එකෙත් සඳහන් කළ විදිහට කතා වල හෝ සෙන් වල මූලාශ්ර සෙවීමට වඩා මේ කතා සාරය
වැදගත් නිසා සෙන් හෝ මහයාන සම්ප්රදායේ විස්තර මේ පොස්ටුවට ඇතුළත් කරන්නේ නෑ. ඒ
නිසා....
මං බ්ලොග් කියවන්න
පටන් ගත් කාලෙ දැකපු 'පාදඩයාගේ අසපුවේ'
සෙන් හා ජපන් බුදු දහම ගැන විස්තර එහි විස්තරාත්මක ව සඳහන් කරල තියෙනව. ඇමිණුම් පහලින්
දාන්නම්. ඒවත් අනිවාර්යයෙන් ගිහින් බලන්න... හරිම රසවත්.
ජපන් සංස්කෘතියවිදහාපාන වචන - 6 (වබි සහ සබී)
* * * * *
*
කේන්තිය පාලනය කර ගන්න ඕන.. ඕන කියලා හිට උපදෙස් ලැබෙනවා නෙ අපට. ඒත් ඉතීම් කේන්ති නොගෙනත් බෑ සමහර වැඩ වලදි... වගේ නෙ. කෝම උනත් කේන්තිය නිසා ලස්සන අඩු වෙනවය, ඉක්මන් තීරණ ගන්නවය, හැමෝම ඒ නිසා නැසෙනවය කියල තමා තේරුම් බේරුම් ඇති උදවිය කියන්නෙ.
කේන්තිය එක්ක ගැටගැච්ච කතා
තුනක් තිවන... ඉතින් ඔන්න ඔහෙ post එකක් විදිහට දාන්න හිතුන ඒ කතා තුන.
ගුවන් ගමනින් ඇතිවුන වෙහෙස
නිසා, ඇය ඉක්මනින් ගෙදර ගිහින් මහන්සි නිවාගන්න කියල හිතාගෙන සීඝ්රගාමී දුම්රියට
ගොඩ වුනා. ඇයගෙ යාබද අසුනෙ වාඩි වෙලා හිටියෙ ප්රියමනාප මහල්ලක්. ගමන පොඩ්ඩක් දිග
නිසා ඈ තම අලුත් නවකතාව කියවන්නට හිතා ගෙන එය බෑගයෙන් එළියට ගත්ත. පොත ගන්න මොහොතෙ
ඈට පොඩි බඩගින්නකුත් දැනුණ නිසා... මිල දී ගත් බිස්කට් පැකට් එකත් එළියට ගන්න
හිතුණ. ඒ එකක්ම යාබද අසුනෙ හිටි ගමන් සගයා..... ඒ මහල්ලා බිස්කට් පැකට් එක කඩා ගෙන
පළමු බිස්කට් එකේ රහ බලනවා. බෑග් එකත් ඇරලා ඒ විදිහටම තියෙනව. ඇයට ඉවසුම් නැතුව
ගියා.
ඒත් එක්කම... ඔහු ඈ දිහා බලලා
තම අත තිබුණ බිස්කට් පැකට් එක ඇය වෙත දිගු කළා. කේන්තියෙන් හිටියත් බඩගිනි නිසා ඈ
බිස්කට් එකක් අරගෙන පැකට්ටුව ආසන දෙකට මැදි වෙන්න තිබ්බ.
දැන් දෙදෙනාම බිස්කට් මාරුවෙන්
මාරුව කා... අවසන් බිස්කට් එක විතරක් පැකට් එකේ ඉතිරිව තිබෙන මොහොත. ඈ බලාගෙන
හිටිය මේ බොරු ප්රියමනාප බවක් පෙන්වමින් ඉන්න කපටි මහල්ල අන්තිම බිස්කට් එක ගනීද, නැතිද
කියල. මොහොතකින් ඔහු අන්තිම බිස්කට් එක අරගත්ත. ඒත් එක්ක ඈ මහල්ලා වෙත නපුරු
මුහුණක් පෙන්වා තමන්ගෙ කේන්තිය පල කළා.
මහල්ලා, අතේ තියාගෙන හිටි
බිස්කට් එක දෙකට කඩා ඇයට කෑල්ලක් දික් කළා. එයින් ඇගේ කේන්තිය මදක් අඩු උනත්,
මහල්ලා කෙරේ තිබ්බ අකමැත්ත නම් අඩු උනේ නෑ. ඒ වගේම ඇය අතින් සංඥා කරමින් බිස්කට්
බාගය එපා කියල කිව්වා. තමන් බහින ස්ථානයට දුම්රිය ලඟා වූ හැටියෙ, තමන්ගෙ නොරිස්සුම
පේන්නනුත් එක්කලා ඈ මහල්ලාට ගස්සාගෙනම නැගිට යන්න ගියා.
ගමන් මහන්සියට නිසා ආ හැටියෙම ඈ
ඇඳට වැටුණ. හවස නාගෙන ඇවිදින් බෑග් එක අස් කරන කොට ඈ දැක්ක තමන් මිලදී ගත් බිස්කට්
පැකට් එක එහෙමම එහි තිබෙන බව.
ඇයට මහල්ලා ගැන පුදුම
අනුකම්පාවක්, කරුණාවක් ඇති උනා. තමන්ගෙ බිස්කට් පැකට් එකෙන් කොටසක්, නපුරුකම් කළ
තරුණියකට ලබා දෙන්න පවා ඔහු කෙතරම් හික්මුණු පුද්ගලයෙක් ද කියා සිහි වී. ඒ මුහුණේ
ප්රියමනාප බව කොයිම නිසාවකවත් ඔහුගෙන් ගිලිහී නොගිය බව ඇයට මතකයන් අතරින් තේරුම්
ගියා. තමන්ගෙ හදිසි වැඩ නිසා, වැඩි දුර හිතා මතා නොගන්න තීරණ නිසා... ඈ කම්පා උනා.
ඒත් ඔහුගෙන් සමාව ගන්න බැරි බව ඇයට දැනුණ නිසා ලොකු දුකක් ද හිතේ හටගත්තා. ඒ වගේම
ආයෙත් මේ විදිහට හොයා බලන්නෙ නැතුව ඉක්මන් තීරණ, හදිසි
කෝප ගැනීම නොකරන්න ඇය වග බලා ගත්ත.
දවසක් තමන්ගෙ ‘චූටි දුව’ එක්ක
සුපිරි වෙළඳ සැලට ගොඩ උන අගේ මව, බඩු තෝරා බලමින් හොඳම දේවල් මිලදී ගත්ත. ඒ අතර
චූටි දුවට ඕන කරන සෙල්ලම් බඩුව වගේම කෑම බීමත් එතන තිබුණ. ඇය ගෙදර ඇවිත් බඩු
අස්පස් කරන ගමන්, මිලදී ගත්ත ඇපල් ගෙඩි දෙක පෙන්නමින් ‘මටත් එකක් දීල ඔයත් එකක්
කන්න’ කියල කිව්වා.
ඒත් දූ කර දෙයින් ඇයට හොඳටම
කේන්ති ගියා. එක ඇපල් ගෙඩියකින් කෑල්ලක් කඩාගෙන කෑ චූටි දූ, අනෙක් ඇපල් ගෙඩියේ
කෑල්ලකුත් කඩාගෙන කෑවා.
කේන්තියෙන් පාරක් ගහල ඈ
‘අම්මටත් එකක් දෙන්න කිව්වම දෙකම එක සැරේ කනවාද?’ කියල පොඩි තරවටුවක් කළා.
“මට ඕන උනේ අම්මට රසම ඇපල්
ගෙඩිය දෙන්න. ඒකයි දෙකේම කෑල්ලක් කාල බැලුවෙ” කඳුළු අතරින් දූ, ඇයට අදහාගත නොහැකි
කතාවක් කියමින් ඇයවත් හැඬෙව්වා.
* * * * * *
සාර ඉපදුණේ එක් ඇසක් අඳව. ඒ
වගේම ඉපදී ටික දවසකින්ම සාරාවත්, අගේ මවත් තනිකරමින් අගේ බීමත් පියා ඔවුන්ව
අතහැර ගියා. ඒ නිසා සාරව හදා ගන්න ඇගේ මව ගොඩක් මහන්සි උනා. සාරට තේරුම් යන කාලේ
එනකොට තමන්ට අනෙක් ළමයි විහිළු කරන බව ඇයට දැනුණ. ඒ නො පෙනෙන එක ඇස නිසා. ඇය ගෙදර
ඇවිදින් එදා හොදටම ඇඬුවා. අගේ මව නගරෙ වෛද්යවරයෙක් ගාවට සාරව අරන් ගියා. සාරට ටික
කලකින් සැත්කමක් කරා. සාර වැඩිවියට එද්දී ලස්සන ඇස් දෙකම හොඳට පේන තරුණියක්.
ඒත් ඇගේ මව දැන් කාලයක ඉඳල එක
ඇහැක් පේන්නෙ නැති අනෙක් ඇහැත් දුර්වර්ණවී ගිය, නිතරම වැරහැලි වලට හුරු උන කෙනෙක් බව
සාරට එක් වරම හැඟී ගියා. සාර මවට පාසල ගාවට එන එක තහනම් කරා. ඇයට එය ලැජ්ජාවක්
උනා. දවසක් මේ නිසා සාර මවට හොඳටම දොස් කිව්වා. ඒත් දැන් ඇයට වැඩි මතකයක් ද නැති
නිසා සාරට තවත් කේන්තියි.
එදා රෑ සාරගෙ මව මියගිහින්
තිබුණා. ඇයගේ ලාච්චුවේ තිබී සාරට අවුරුදු 10කට කලින් මව ලියූ ලියමනක් හමුවුනා.
“සාර නිතරම ගෙදර එන්නෙ දුකෙන්.
ඈ ඉපදුණු දා පටන් දුකින්. අද හමුවූ ලොකු දොස්තර මහතා කිව්වා ඇහැක් කවුරු හෝ පරිත්යාග
කරනවා නම් සාරට ආලෝකමත් අනාගතයක් ලබා ගත හැකි බව. මං ඒ නිසා තීරණය කරා... මගේ
ඇහැක් ඇයට ලබා දෙන්න.”
සාර හැඬූ කඳුළින් තමන්ගේ වැරදි
හැසිරීම් සිහි කරන්නට උනා. තමා දැන් හඬන්නේ ද මවගේ ඇසක උපකාරයෙන් නේදැයි කියා ඇයට
තේරුම් ගියා. ඒ නිසා ඈ බොහෝ කම්පා උනා.
බස්සාත් මේ ටික දොහේ අන්තර්හාන වෙලා හන්ද මංවත් යූ බටේ videoවක් බලන්නට දාන්නම්... ඔහෙල්ලට J
එක දවසක්
තෝමස් අල්වා එඩිසන්, හෙන්රි ෆෝ(ර්)ඩ් සහ හාවේ ෆය(ර්)ස්ටෝන්
යන මිතුරන් තිදෙනා ගමනක් අතරතුරේදී පිරවුම් හළකට ගොඩ උනා වාහනයට ඉන්ධන ලබාගන්න.
වාහනයෙන් එළියේ හිටි ෆය(ර්)ස්ටෝන් ඉන්ධන ලබා දෙන සේවකයත් එක්ක කතාබහක නිරත උනා. ඒ
අතර ඔහු තමා කවුද කියල සේවකයාට හඳුන්වා දුන්න. “එතකොට අර කවුද?” ඔහු රථයේ පිටුපස
සිටි එක් අයෙක් පෙන්වමින් ඇහුව. ෆය(ර්)ස්ටෝන් ඒ හෙන්රි ෆෝ(ර්)ඩ් බව සේවකයාට
කිව්වා.
යම්
නොරිස්සුමකින් සේවකයා රථයේ සිටි අනෙක් පුද්ගලයා කවුද කියාත් ඇහුව. ඒ තෝමස් අල්වා
එඩිසන් බව ෆය(ර්)ස්ටෝන් කියා හිටිය. රථයේ ඉදිරිපස සිටි අනෙක් පුද්ගලයාට ඇඟිල්ල
දිගු කරමින් සේවකයා “එතකොට මේ නත්තල් සීයා ද” කියා ඇහුව. එහි සිට ඇත්තේ ස්වභාව
විද්යාඥ ජෝන් බරෝය. සුදු දිග රැවුල නිසා ඔහු මිතුරන් අතර ප්රකටව සිටියේ ද නත්තල්
සීයා ලෙසයි.
හෝ
චි මිංගේ අළු
හෝ චි මිංග්
සැලකෙන්නේ වියට්නාමයේ නිර්මාතෘවරයා විදිහටයි. මියගිය පසු තමන්ගේ අළු බඳුනක බහා උස්
කඳු මුදුන් තුනක භූමදානය කළ යුතු යයි ඔහු කියා තිබේ. “මේ වගේ ආදාහනයක් සනීපාරක්ෂාව
පැත්තෙන් විතරක් නෙවෙයි වගා බිම් වලටත් හොඳයි” කියා හෝ චි මිංග් එය පැහැදිලි කර
ඇත. (එහෙත් ඔහුගේ කැමැත්තට අනුව අවසන් කටයුතු සිදුව නැති අතර මොස්කව්හි ලෙනින්ගේ
සොහොන අනුකරණය කරමින් හෝ චි මිංගේ මළ සිරුරද ස්මාරකයක ඔහුගේ දේහය තන්පත් කර ඇත).
මාරි
කියුරිගේ අවවාදය
මාධ්යවේදියෙකු
මාරි කියුරි සොයා පැමිණෙන විට ඇය බ්රිතාන්යයේ
නිවාඩුවක් ගත කරමින් සිටියෙ. නිවසේ ඉදිරිපස, වෙනදා සිටින ඇඳුමෙන්ම සැරසී සිටි නිසා
මාධ්යවේදියා සිතුවේ ඇයගේ සේවිකාව තමා මේ ඉන්නෙ කියල.
මාධ්යවේදියා
- ඔබද ගෙදර බලා ගන්නෙ ? මාරි
කියුරි - ඔව්
මාධ්යවේදියා
- ඔබේ ස්වාමි දියණිය ගෙදර ඉන්නවද ? මාරි
කියුරි - නැහැ
මාධ්යවේදියා
- ඇය ඉක්මනට එයිද ? මාරි කියුරි
- නැහැ
එවිට මාධ්යවේදියා
ඇයගෙන් තම ස්වාමි දියණිය ගැන යමක් කියන්න කියා ඉල්ලා සිටිය.
“කියුරි
මැඩම් පත්තර වාර්තාකාරයින්ට ලබා දෙන එකම පණිවිඩය මේකයි. මිනිස්සු ගැන ඒ තරම්
කුතුහලයක් ඇතිකර ගන්න එපා. ඒත් මිනිස්සු කියන දේවල් ගැන පරිස්සමින්!”
මොලේ
චීස් වගේ
හොලිවුඩයේ
ගිණිසිළුව.. මැර්ලින් මොන්රෝ ගැනද සඳහන් වන්නේ අසාමාන්ය ගති තිබූ තැනැත්තියක්
ලෙසයි. Some like it hot (1959) චිත්රපටයේ ඇතැම්
දර්ශන නැවත නැවත බොහෝ වාරයක් රූපගත කිරීමට සිදුව තිබේ. “කමක් නැහැ. ඔයා දුක් වෙන්න
එපා” රූගත කිරීම් වලින් පසු අධ්යක්ෂ බිලී ඇය අස්වසන්නට කී විට “දුක් වෙන්න
මොනවද?” යනුවෙන් මැර්ලින් අසා ඇත. ඒ වගේම ඇය රූපගත කිරීම් වලට පමා වී එන හැම
වාරයකම කියා තිබෙන්නේ “සමාවෙන්න, මට ඔබගේ ස්ටුඩියෝ එක
හොයා ගන්න බැරි උනා” යන එකම බොරුවයි. මේ හැසිරීම් නිසා අධ්යක්ෂ සමස්ත රූගත කිරීම්
අවසානයේ මෙහෙම කියල තියෙනව. “මැරිලින්ගෙ මොළේ හරියට ස්විස් චීස් එකක් වගේ.
සිදුරුවලින් පිරිලා..!”
සාර්ථක
ගැහැණිය
ලැනා ටර්නර්
ද ඇයගේ කාලයේ සිටි ප්රකට, සුරූපී නිරූපිකාවකි, නිළියකි. සත් වරක් විවාහ වී ඇති ඇය
සාර්ථක ගැහැණිය හා විවාහය ගැන මෙහෙම කියා තියෙනව.
“සාර්ථක
මිනිසෙක් කියන්නෙ තම බිරිඳට වියදම් කළ හැකි ප්රමාණයට වඩා උපයන පුද්ගලයායි. සාර්ථක
ගැහැණියක් කියන්නෙ එහෙම පිරිමියෙක් හොයා ගන්න පුළුවන් කෙනයි”
වේගවත්ම
අවුරුද්ද
ක්ලිෆ්
රොබ(ර්)ට්සන් ද ඔහුගේ කාලයේ සිටි දක්ෂ හා ජනප්රිය හොලිවුඩ් නළුවෙක්. අධ්යක්ෂකවරයෙක්
හා නිෂ්පාදකයෙක්. ඒ වාගේම එකල ධනවත්ම නළුවන්ගෙන් ඉහලින්ම සිටි කෙනෙක්. විනෝදාංශය
විදිහට පැරණි ගුවන් යානා එක්රැස් කිරීම් කළ ක්ලිෆ්ව PT 109 (1963) චිත්රපටයේ ප්රධාන
චරිතයට එක් වූයේ ජෝන් එෆ්. කෙනඩිගේ ඇරයුමින් බව කියවෙනව. ඒම චිත්රපටයේ තේමාව වෙන්නෙත්
කෙනඩිගේ හමුදා දිවියේ පැතිකඩ ගැනයි. ඔස්කා සම්මානය ලැබූ පසු ඔහු මෙහෙම කියා තියෙනව.
“නළුවෙකුගෙ
ජීවිතේ වේගයෙන්ම ගෙවිල යන වසර තමයි ඔස්ක සම්මානය ලබා ගත් වසර. කොයි තරම් ඉක්මනට
ගෙවිල යනවද කිව්වොත් ඊළඟ වසරෙදි සම්මානය ගත්ත කෙනාම අහන්න පුළුවන් ගිය අවුරුද්දෙ
ඔස්කා සම්මානය ගත්තෙ කවුද කියල”.
මරන්නෙ
කාවද
රුසියාව, ස්වීඩනය සමග යුධ වදිමින් සිටි කාලයේ රුසියානු අධිරාජිනී එළිසබෙත්
මැතිනිය කොසාක් සෙබළ නායකයට පින්ලන්තයට යන අතරතුරේ රජ මැදුරට ද එන ලෙස දැන්නුව.
“ඔබතුමියගෙ
පියරජු මං කීව අවවාදය පිළිගත්තා නම් අද මෙහෙම යුද්ධයක් වෙන්නෙ නැහැ” ඔහු කතාව
අතරතුර ඇයට කිව්ව. “ඔබේ උපදෙස උනේ මොකක් ද” රාජිනිය ඇහුව. “හැම ශ්රේෂ්ඨ මිනිහෙක්ම
මරන්න. සාමාන්ය මිනිසුන් රුසියාවට අරන් එන්න” ඔහු තම උපදෙස නැවත මතක් කළා. “ඒත්
ඒක මහා සාහසික උපදේශයක් නෙ” අධිරාජිනිය කියා හිටිය.
“මටනම් ඒක
එහෙම පේන්නෙ නැහැ. මොකද දැන් වෙන්නෙ ඕකේ අනෙක් පැත්ත” සෙබළ නායකයා කීව.
වෙනස
ඉන්දියාවේ
බිහි වූ දාර්ශනික සුළු පිරිස අතුරෙන් කෙනෙක් ලෙස ස්වාමි විවේකානන්දව ද හඳුන්වන්න
පුළුවන්. තම ජීවිතය දුප්පතුන් වෙනුවෙන් කැප කළ ඔහු අවුරුදු 39ක් වැනි තරුණ වයසේම
ගිහි ජීවිතයෙන් ඈත්ව යෝගී ජීවිතයකට හුරු උනා. එහෙම වෙමින් තම මතය අන් අය වෙතද ගෙන
ගිය විවේකානන්ද තම අදහස් ප්රකාශ කරමින් සිටියදී පිරිසේ එක් අයෙක් තමන් හෙලා දකින්න
කටයුතු කරන බව දැක්ක. එතුමා සමග කතාබහක් ඇති වී “ස්වාමී ජී, වඳුරෙකුගෙයි, ශ්රමණයෙකුගෙයි අතර වෙනස මොනවගේ
ද?” කියා ඔහු අසා සිටිය.
එවිට ස්වාමි
විවේකානන්ද මෙහෙම කිව්ව. “ඇත්තෙන්ම ඉතාම සුළු වෙනසයි තියෙන්නෙ. මේ වෙලාවේ ඉන්නෙ
එකම මේසෙ දෙපැත්තෙ”
වික්ට(ර්)
හියුගෝගේ ලියුම
ලේ මිසරාබලලේ
(Les
misarables) කෘතිය රචනා කළේ ප්රංශ නවකතාකරුවෙකු වන වික්ට(ර්)
හියුගෝ. සිංහල අනුවාදනය ‘මනුතාපය’ නමින් ප්රකාශ කරේ ඇමතිවරයෙකුද වූ ඊරියගොල්ල
මහතා. හියුගෝ සාමාන්යය ලේඛකයන් මෙන් නොව සිටගෙන තම ලිවීම කළ බව සඳහන් වෙන්නෙ. ඔහු
‘ලේ මිසරාබලලේ’ ලියා ප්රකාශන සමාගමට භාර දී ටික කලකින් එහි විකුණුම් තත්ත්වය දැන
ගැනීමට ලිපියක් යවා තියෙනව. එහි සඳහන්ව තිබුණේ “?” ප්රශ්නාර්ථ ලකුණ පමණයි. ප්රකාශකයා
හියුගෝට පිළිතුරු ලිපියේ යවා තියෙන්නෙ “!” විස්මයාර්ථ ලකුණ සටහන් කරමින්. ඒ නොසිතූ
ලෙස විකුණුමක් පෙන්වන බව අදහස් කරගෙන.
මේ ලිපි දෙක
ලොව මෙතෙක් ලියැවුන කෙටිම ලිපි දෙක ලෙස ගිනස් පොතටද ඇතුළත් ව තියෙනව.
වයස
හොරකම් කරන්න බැහැ
වරක්
හංගේරියානු යුද්ධයේ සිටි කර්නල්වරයෙක් සමග නැපෝලියන් කතාබහක යෙදුනා. ඔහු තමා මරිය
තෙරේසා හමුදාවේ සේවය කළ බව කියා හිටිය. එවිට නැපෝලියන් “එහෙනම් ඔබේ ජීවිතේ බොහෝ
කලක් එයට ගත කරන්න ඇති නේද” කියා ඇහුව. “ඔව්. අවුරුදු හැට හැත්තෑවක් විතර”
කර්නල්වරයා පිළිතුරු දුන්නා. “මොනව.. ඔබ මුළු ජීවිත කාලේම ගණන් තියා ගෙන වෙගයි” නැපෝලියන්
කුතුහලයෙන් කිව්ව.
“මේ බලන්න
මහත්තයා.. මට තියෙන සල්ලි මං ගණන් කරනවා. තියෙන කමිස ගණන් කරනවා. ඉන්න අශ්වයෝ ගණන්
කරනවා. ඒත් මම කවදාවත් ජීවිතේ අවුරුදු ගණන ගණන් කරන්නෙ නෑ. මොකද කාටද පුළුවන් ඒක
හොරකම් කරන්න” කර්නල්වරයා කියා හිටිය.
ප්රංශ
අධිරාජ්යයා වශයෙන් හැඳින්වෙන නැපෝලියන් බොනපාට් හැඳින්වෙන්නේ විශිෂ්ටතම යුධ
සෙනවියෙකු. ඔහුගේ යුද උපක්රම අදටත් මිලිටරි පාසල් වල උගන්වන අතර ඔහුගේ නීති සංග්රහය, ලිබරල් ප්රතිසංස්කරණ ආදිය ගැනද දාර්ශනික පැතිකඩකින් විමසා බලයි. මේ
ඔහුගේ ප්රකට කියමන් කීපයක්...
• බැහැ යන්න මෝඩයන්ගේ ශබ්ධ මාලාවේ පමණක් සොයා ගත හැකි වචනයකි.
• ඔබ නිතරම එක් සතුරෙක් සමග සටන් නොකළ යුතුයි. එමගින් සිදුවනුයේ ඔබ ඔහුට
ඔබගේ යුද උපක්රම සියල්ලම ඉගැන්වීමයි.
• සිහසුන යනු වෙල්වට් වලින් ආවරණය කළ බැංකුවකි.
• ඔබට ලොව සාර්ථක පුද්ගලයෙකු වීමට අවශ්ය නම් දස වසරකට වරක් ඔබේ උපක්රම
වෙනස් කරන්න.
• මා විටෙක සිවලෙකි. විටෙක සිංහයෙකි. ආණ්ඩුව පවත්වාගෙන යාමේ ප්රමුඛතම
රහස නම් ඒ අවශ්ය වෙලාවේ අවශ්ය පුද්ගලයා වීමයි.
ඇරිස්ටෝටල්ගේ
කියමන්...
• නීතිය යනු පීඩාවෙන් නිදහස් වීමයි.
• අපි සාමය අපේක්ෂා කරමින් යුද්ධය ඇති කරන්නෝ වෙමු.
• මිනිසා ඔහුගේ උසස්ම තත්ත්වයේදී අන් සියලු ම දෙනාට වඩා උතුම් වුවද
නීතියෙන් හා යුක්තියෙන් වෙන් කල විට වඩාත්ම නරකම හා දරුණුම සත්වයා වනුයේ ද මනුෂ්යයා
ය.
• යමෙකු යහපත් පාලකයෙකු වීමට නම් ඔහු තවකෙකු යටතේ පාලනය විය යුතුය.
• දේශපාලකයන්ට ද නිදහසක් නැත, ඔවුහූ ද
දේශපාලනයෙන් තොර යමක් ඉලක්ක කරගෙන සිටිති. බලය, කීර්තිය,
හෝ සතුට ඒ අතර වෙයි.
• ප්රජාතන්ත්රවාදයේ දී දුප්පතාට වඩා පොහොසතා වඩා බලවත් මක්නිසාද යත්
බහුතරය දුප්පත් වන නිසාය.
මිනිසා
ස්වභාව ධර්මයෙන්ම දේශපාලන සත්වයෙකි.
මා(ර්)ටින්
ලූතර්ගේ කියමන්...
• සතුරෙකු මිනිසෙකු කළ හැකි එකම බලවේගය ආදරයයි.
• සහෝදරයන් සේ එකට ජීවත් වීමට අප ඉගෙන ගත යුතුය. එසේ නැතිනම් මෝඩයන් සේ
වැනසී යා යුතුය.
• කිසි දිනෙක අමතක කරන්න එපා හිට්ලර් ජර්මනියේ දී කළ සියල්ල නීත්යනුකූල
බව.
• සෑම විටම.. සම්පූර්ණයෙන්ම වාගේ, ලෝකය ලස්සන කළෝ නිර්මාණශීලී කැපවීම්
කළ සුළුතරයෝ ය.
• සැබෑ නායකයෙකු යනු පොදු එකඟත්වයක් සොයන්නෙකු නොව පොදු එකඟතාව නිර්මාණය
කරන්නෙකි.
• අප විවිධ නැව් වලින් පැමිණියෙමු. එහෙත් දැන් අප සිටින්නේ එකම
බෝට්ටුවකය.
• අවසානයේ දී අපේ මතකයේ ඉතිරි වන්නේ සතුරන්ගේ වචන නොව මිතුරන්ගේ
නිශ්ශබ්දතාවයයි.
අවසන්
වදන්
එඩ්ගා(ර්)
ඇලන් පෝ
ලොව පුරා
ජනප්රිය සාහිත්යධරයෙක් වන ඔහු කුඩා කළ සිට අනේක දුක් කරදර විඳි අයෙක්. කුඩා කළ ම
මව මිය ගොස් ඇති අතර පසුව පියාද ඔහුව අතැර ගොස් තිබේ. ඇලන් යන නාමය ඇත්තෙක් ඔහුව
හදාවඩා ගත් නිසා ඒ නාමයත් තම නමට එක් කරගෙන තිබේ. ප්රබන්ධ, කාව්ය, කෙටි කතා ආදියෙන් සාහිත්යයට සේවය කළ
එඩ්ගා(ර්) ඇලන් පෝ ගේ අවසන් වදන ලෙස සැලකෙන්නේ...
“Lord help my
poor soul” (දෙවියනි මගේ අසරණ ආත්මයට පිහිට වේවා).
ඩයනා ස්පෙන්සර්
වේල්සයේ
කුමරිය ලෙසින් හඳුන්වන ඈ ලොවම දන්නෙ ඩයනා යන නමිනි. චාල්ස් කුමරු හා ඇතිකරගෙන තිබූ
රාජකීය විවාහය නවතා ඈ තනිකඩ දිවියක් ගත කළ අතර ඩොඩී අල්ෆයිඩ් නම් පෙම්වතා සමග
යමින් සිටි සුපිරි වාහනය ලක් වූ අනතුරින් දෙදෙනාම මිය ගියහ. සමාජ සේවිකාවක් ලෙසත්, මානව හිතවාදිනියක් ලෙසත් නම් දරා හිටි ඩයනාගේ අවසන් වදන ලෙස
සැලකෙන්නේ...
“My god..
What’s happen?” (දෙවියනේ මොකක්ද වුණේ?)
විලියම්
ශේක්ෂ්පියර්
ඉංග්රීසි
සාහිත්යයේ නියමුවා විදිහට හඳුන්වන ශේක්ෂ්පියර් කවියා, මහා නාට්ය 38ක්, සොනෙටා 154ක් ඇතුළු විශාල නිර්මාණ ප්රමාණයක් කළ බව කියවේ.
ශේක්ෂ්පියර් 18 දී පමණ විවාහ වී ඇති අතර පෞද්ගලික තොරතුරු වැඩිය ලෝකයට විවෘත වී
නැති තරම්ය. ඒ වාගේම ඔහුගේ යයි සඳහන් නිර්මාණ ඔහුගේම දැයි පවා මතභේද තිබේ. නමුත්
ඔහුව වන්දනාමාන කළ අය ඒ යුගයේ සිටි බව කියවේ. අද ඔහුගේ නිර්මාණ දාර්ශනික අර්ථයකින්
ලෝකයා විමසන අතර මහා නාට්යවේදියා ලෙසඳ හඳුනා ගැනේ. ඒ ඔතෙලෝ, මක්බෙත්, හැම්ලට් ආදී නිර්මාණ අදටත් විවිධ
රටරටවල් වල වේදිකාගත කරමිනි. ශේක්ෂ්පියර් අවසන් වදන ලෙස සැලකෙන්නේ...
“සියල්ලන්ටම
ආදරය කරන්න. කිහිප දෙනෙක් පමණක් විශ්වාස කරන්න”
බීතෝවන්
ලුඩ්විග්
වෑන් බීතෝවන් ජර්මන් ජාතික මහා සංගීතවේදියා. ඔහුගේ සංගීත හැකියාව මුළු ලොව පුරාම
ප්රසිද්ධ වුණත් ජීවිත කතාව ඒ තරම් ප්රසිද්ධ නැත. බීතෝවන්ගේ හැකියාව මෙන්ම
ගතිගුණද අසාමාන්ය බව ජීවිත කතාව අධ්යනයේ දී පෙනී යයි. දොර ජනේල වසා දමා තිබූ විට
හරින්නටත්, හැර දමා තිබූ විට ඒවා වසන්නටත් ඔහු ගෝරනාඩු
කළ බව පැවසේ. ඒ වගේම අධික මත්පැන් පානයටත් හුරු ව සිටි අතර ඒ නිසා හටගත් අක්මා
රෝගයෙන් මරණය තවතවත් ළඟ කරගත් කෙනෙකි. රෝගය උත්සන්නව හා කන් ඇසීම නැති වූ කාලයේ ද
සංගීත කටයුතු එකසේ කරගෙන ගිය බවත් 1827 වසරේ දී මිය ගිය බව සඳහන් වේ. බීතෝවන්ගේ
අවසන් වදන් කීපයක් හමුවේ. (හරි එක කුමක්දැයි ස්ථීර නැත)
• It's a shame, a shame — too late!" ("Schade,
schade, zu spät!" in German). ("එය ලැජ්ජාවකි,
ලැජ්ජාවකි - ප්රමාද වැඩියි!")
• මට දිවය ලෝකෙදි ඇහේවි...
• මම ස්වර කීපයකට වඩා ලියා නැහැ වගේ හිතෙනවා. මා කළ දෙයක් නැති හැඩයි...
මෝසා(ර්)ට්
සම්භාව්ය
සංගීතයේ ප්රබලෙක් වන මෝසා(ර්)ට් පියානෝ, ඔපෙරා, ප්රසාංගික නිර්මාණ ආදී 600 කට අධික නිර්මාණ ප්රමාණයක් කළ බව වාර්තා
වේ. බීතෝවන්ගේ මුල් නිර්මාණවලට ආභාෂයක් මෝසා(ර්)ට්ගෙන් ලැබුණු බවද කියවේ. කෙටි
ජීවිතයක් ගත කළ මෝසා(ර්)ට් තරුණ අවදියේම (අවුරුදු 35) මරණයට පත්ව ඇත.
“The taste of
death is upon my lips.. I feel something that is not of this earth” (මරණයේ මිහිර දැන් මගේ දෙතොල් මත.. මෙලොවෙන් පරිබාහිර යමක් මට දැනෙනවා)
බ(ර්)නාඩ් ෂෝ
ප්රශස්ත
නාට්යකරුවන් අතුරින් කෙනකේ ලෙස ප්රචලිත මොහු සංගීතයට, සාහිත්යයට ද දස්කම් දක්වා තිබේ. ඒ වාගේම ලන්ඩන් ආර්ථික විශ්ව විද්යාලය
බිහි කිරීමේ පුරෝගාමියෙක් ද වේ. 1925 දී බ(ර්)නාඩ් ෂෝ සාහිත්ය සඳහා වූ නොබෙල් ත්යාගය
ලබා ගන්නට පවා වාසනාවන්ත විය. ඔහු මිය ගොස් ඇත්තේ ගෙවත්තේ සිටිය දීයි.
“I want to sleep..” (මට නිදා ගැනීමට අවශ්යයි..)